koelsysteem ontluchten

Voor alle vragen die daf gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Michel
Berichten: 139
Lid geworden op: 18-03-2011 21:49

koelsysteem ontluchten

Bericht door Michel » 11-11-2013 22:19

Ik zit op dit moment met het probleem dat ik het koelsysteem van m'n Daf moet ontluchten doordat de terugvoerdarm van de koeling stuk is gegaan, en weet al niet meer hoe en wat ondanks de uitleg die ik vond in het werkplaatshandboek en uitleg die ik kreeg van een kenner.
Wat ik al gedaan heb?
- het lek opgespoord, was heel eenvoudig gezien de stoom die uit het scheurtje van een cm kwam in de terugvoerdarm van de verwarming
- na afkoeling vd koelvloeistof de radiateur opengedraaid en de terugvoerdarm losgekoppeld zonder nadenken of dit al dan niet kwaad kon.
- gaan zoeken in het werkplaatshandboek en gelezen dat je moet ontluchten door een darm te leggen van de ontluchtingsnippel aan de kachel naar de radiateur. Ik heb wel een ontluchtingsnippel gevonden maar weet niet of ik hem helemaal moet losdraaien en verwijderen en dan de darm op de uitgang moet aansluiten, ofwel de nippel moet losdraaien tot er iets doorkan zonder hem er af te nemen.
- de ontluchting op de carburateur dichtdraaien. Als ik het juist heb staat die altijd dicht (is dit de "geribbelde" knop waar 2 buisjes onderaan verbonden zijn?) Ik heb hem trouwens even losgedraaid en terug vastgezet en hoop dat dit verder geen kwaad kan. De schroef zat trouwens behoorlijk vast.
- goed gelezen wat er in het werkplaatshandboek staat
- een nieuwe darm besteld, heb hem nog niet.
- Namiddag een testje gedaan met de oude darm (zeer voorlopig hersteld met ducktape wat niet afdicht natuurlijk), maar er liep toch al koelvloeistof van de ontluchtingsnippel naar de radiateur en heb dus nog hoop.

Wie kan mij nog tips geven? Het grootste probleem vind ik de ontluchting aan de carburateur. Kan ik er niet beter afblijven?

bedankt alvast


Michel
Berichten: 139
Lid geworden op: 18-03-2011 21:49

Bericht door Michel » 16-11-2013 22:32

heb vanmiddag tijdens de Daf onderdelenbeurs van DCB in Beringen de terugvoerdarm gekocht en aan enkele kenners nog wat uitleg gevraagd en gekregen. Het is me al weer een stukje duidelijker geworden en het lijkt me minder moeilijk te zijn dan ik dacht.
Nu nog uitvoeren en hopen dat het lukt, maar dit zal nog wel een weekje duren.
't was trouwens een gezellige drukte op de beurs

Michel
Berichten: 139
Lid geworden op: 18-03-2011 21:49

Bericht door Michel » 25-11-2013 22:54

Tijdens het weekend heb ik de herstelling met succes kunnen uitvoeren.
Dit na bijkomende uitleg tijdens de DCB onderdelendag in Beringen, van Etienne Govaerts, Peter Cloesen, en Kris Lehaen, waarvoor dank.

Zal nog wel effen het koelvloeistofniveau in de gaten moeten houden, maar tot nu toe blijft het op niveau.

Plaats reactie